Wycieczki

 


Noc Naukowców Politechniki Śląskiej 2013

19.10.2013 odbyła się Noc Naukowców Politechniki Śląskiej. Uczniowie klas 4b, 5c oraz 6c wraz z nauczycielami Zofią Majerską, Beatą Tyszką – Skorek oraz Łukaszem Libudą wzięli udział w następujących wydarzeniach Nocy Naukowców:

  1. Poszerzanie rzeczywistości, czyli zobacz świat jak Terminator techniki poszerzonej rzeczywistości, w tym wykorzystywany sprzęt oraz oprogramowanie, możliwości zastosowania tych technik w różnych aspektach życia człowieka - od czynności codziennych (tj. podróżowanie, rozrywka), aż po specjalistyczne zastosowanie (np. do wspomagania naprawy urządzeń).
  2. Jak roboty widzą nasz świat? - blok wykładów, pokazów, warsztatów, gier interaktywnych i zabaw prezentujących roboty edukacyjne LEGO MINDSTORMS NXT 2.0 i LEGO MINDSTORMS EV3, zasada działania czujników robota, sposób w jaki robot interpretuje sygnały z czujników i jak może na nie reagować.
  3. Chemiczna gra światła i koloru. Czy światło może powstawać w czasie reakcji chemicznej? Jak zrobić „księżyc” w kolbie? Czy miedź może świecić bez prądu? Skąd się biorą kolory? Dlaczego kolory substancji mogą zmieniać się „same”? Dlaczego jedna substancja posiada różne kolory w zależności od kwasowości roztworu? Jak możemy to wykorzystać? Pokaz doświadczeń chemicznych i samodzielne eksperymenty przy stole laboratoryjnym.
  4. Wyładowania elektryczne w otoczeniu człowieka. Mechanizm i formy podstawowych wyładowań elektrycznych, z którymi można się spotkać w życiu codziennym (wyładowania atmosferyczne, łuk elektryczny, zwarcie).
  5. Laser Show. Pokaz laserów.
  6. Pojazdy jeżdżące, latające i walczące - latający model helikoptera wielowirnikowego.
  7. Fabryka Naukowców - zbuduj z nami Robota - podczas warsztatów każdy mógł samodzielnie zbudować robota ze specjalnie przygotowanych do tego klocków LEGO, a następnie zaprogramować go tak, by wykonywał proste czynności.
  8. Zobaczyć - zapamiętać, dotknąć - zrozumieć. Uczestnicy podczas wykładów oraz zajęć praktycznych – doświadczeń z ich udziałem mogli poznać i zrozumieć naturę przemian fizycznych.

Poniżej szczegółowy opis doświadczeń z fizyki:

                Uczniom bardzo podobały się doświadczenia z ciekłym azotem zaprezentowane przez pracowników Wydziału Fizyki Politechniki Śląskiej.

Pokazy z użyciem tej cieczy są bardzo efektowne, ponieważ azot wylany na dowolną powierzchnię zaczyna wrzeć, gdyż pomiędzy nimi jest różnica około 200 stopni Celsjusza. Wrzenie jest tak intensywne, że między kroplą azotu i podłożem powstaje poduszka powietrzna, a krople rozbiegają się na wszystkie strony prawie bez tarcia.

Kwiat zanurzony w ciekłym azocie po wyjęciu zmienia całkowicie swoje właściwości fizyczne. Początkowo elastyczna roślina zamienia się w strukturę podobną do szkła. Banan przekrojony na pół oraz zanurzony w ciekłym azocie zamienia się w młotek. Dętka rowerowa przestaje być rozciągliwa oraz można ją rozbić na małe kawałeczki. Natomiast balonik napełniony powietrzem zanurzony w ciekłym azocie zaczyna się kurczyć.

Bardzo widowiskowe jest również doświadczenie nazywane „kupą dinozaura”. Do miski wlewamy wrzącą wodę. Dodajemy kilka kropel płynu do mycia naczyń. Następnie obficie polewamy wodę ciekłym azotem. Między azotem a wodą jest duża różnica temperatur, w związku z tym azot gotuje się i tworzy bąble. Powstaje przy tym ogromna ilość piany, która rośnie w misce i wypływa z niej jak lawa – przypomina to wulkan z piany.

Wszystkim spodobało się doświadczenie, które polegało na zamknięciu ciekłego azotu w plastikowej butelce. Gwałtowne parowanie azotu powodowało wielokrotne zwiększenie ciśnienia i rozerwanie pojemnika. Eksplozja była bardzo efektowna. Nie należy tego doświadczenia wykonywać samodzielnie w domu.

Ciekawość wzbudził eksperyment ze świetlówką, która zbliżona do kuli plazmowej zaczynała się jarzyć. Zasilał ją prąd płynący z kuli plazmowej przechodzący przez nasze ciało.

Kula plazmowa to szklana bańka wypełniona rozrzedzonym gazem – mieszanką helu i argonu. W środku kuli znajduje się elektroda zasilana wysokim napięciem. Napięcie to wytwarza silne pole elektryczne, które sprawia, że gaz zmienia się w plazmę. Jony i elektrony przyspieszone w silnym polu elektrycznym zderzają się z atomami gazów, pobudzając je do świecenia. Obserwujemy „nitki” wyładowań od środka kuli do jej powierzchni. Kolor światła zależy od składu gazu wypełniającego kulę. Jego ciśnienie jest dobrane w taki sposób, aby świeciła tylko niewielka część atomów. Wyładowania ściągane są przez dłoń. Prąd przepływa przez nasze ciało łatwiej niż przez powietrze. Malutkie błyskawice szukają zaś najłatwiejszej drogi, żeby się rozładować.

Wyładowania w kuli plazmowej można porównać do piorunów. W chmurze burzowej zgromadzony jest ładunek elektryczny wytwarzający silne pole elektryczne. Jeśli w jego zasięgu znajdzie się naładowana elektrycznie cząsteczka, to zostaje ona przyspieszona, nabierając przy tym energii. Zderzając się po drodze z innymi cząsteczkami, oddaje im część swojej energii, powodując ich jonizację. Proces ten zaczyna więc postępować lawinowo i w efekcie następuje wyładowanie elektryczne, które obserwujemy jako błyskawicę. Uczniowie obejrzeli takie wyładowania elektryczne w Laboratorium Wysokich Napięć. Zobaczcie naprawdę fascynujące zjawisko na stronie:

http://www.youtube.com/watch?v=eC1zz14TUKA

 

noc2013-11.jpgnoc2013-19.jpgnoc2013-18.jpgnoc2013-08.jpgnoc2013-05.jpgnoc2013-01.jpgnoc2013-16.jpgnoc2013-03.jpgnoc2013-06.jpgnoc2013-10.jpgnoc2013-12.jpgnoc2013-17.jpgnoc2013-15.jpgnoc2013-02.jpgnoc2013-14.jpgnoc2013-20.jpgnoc2013-09.jpgnoc2013-13.jpgnoc2013-07.jpgnoc2013-04.jpg

w opracowaniu wykorzystano materiały organizatorów: http://nocnaukowcow.polsl.pl